torstai 28. helmikuuta 2013

Tauluja kirppikseltä

Olen palannut Saksan matkalta. Kommeluksia oli ihan riittävästi. Ensin lentokentällä minulla ei ollutkaan matkaa varattuna vaikka lipussa niin luki. Kävi ilmi, että osaston assistentti oli varannut liput 25.3. eikä 25.2. En itsekään ollut kiireessä sitä huomannut. Hän onnistui saamaan uudet liput ja pääsin matkaan. Sitten kaikki sujui ihan hyvin jos ei lasketa mukaan kurjaa flunssaista oloa joka ei ainakaan parane lentämisestä , jonottelusta ja junamatkailusta. Perillä Mannheimissa oli loskaista, ei ollenkaan niin keväistä kun olin kuvitellut. Muuta en sitten nähnytkään kuin hotellin neukkarin. Paluumatkalla lentokentälle juna myöhästyi ja ehdin nipin napin koneeseen. Ei siinä muuten mitään, mutta flunssassa laukkua kantaen juosta ison kentän pitkiä käytäviä pikajuoksijan raivolla ei oikein ole minun juttuni. Paljon mielummin olisin ottanut lasin kylmää valkoviiniä ja hetken rentoutunut. Ehdin kuitenkin koneeseen, mikä oli pääasia.

Mutta kivempiin asioihin. Olen tehnyt pienen koosteen kirpputoreilta löytämistäni tauluista. Näihin kolmeen olen oikein tyytyväinen.

Ensimmäinen on keittiötaulu, löytö Hietalahden kirpputorilta useampi vuosi sitten, hinta oli 15 euroa. Kauppias oli juuri pakkaamassa tavaroitaan. Se on yleensä paras hetki tinkimiseen. Taulu on venäläinen serigrafia.



Toinen taulu on myös serigrafia, Jan Oscar Estin teos vuodelta 1948. Hänen nimensä löytyy taidematrikkelista. Tämäkin löytö  Hietalahden torilta. Kauppaa tehnyt vanha herra kertoi taulun kuuluneen hänen äidilleen. Olen kehystyttänyt sen uudelleen, alkuperäinen kehys oli aika huonossa kunnossa. Voisi luulla että vossikka on kuvattuna Helsingissä Kappelin edessä, mutta todellisuudessa aihe on Pariisista. Hinta oli parikymppiä ja päälle kehystys joka maksoi huomattavasti enemmän.



Kolmentena Mona Huss-Wallinin Tukholma-aihe, joka myös on värigrafiikkaa. Tämän löysin jo monta vuotta sitten Uppsalasta pikkukirppikseltä hyvin edullisesti. Olen kehystyttänyt tämänkin. Hauska naivistinen aihe. Katselin netistä muita Monan töitä. Tyyli on muuttunut koristeellisemmaksi, enempää en  hänen töitään halua, tämä saa riittää.




Nyt olen jäänyt koukkuun Bukowskin sivuille. He toimittavat  kaikkiin Pohjoismaihin ja kaikki myytävät kohteet ovat netissä nähtävillä. Haluaisin Madeleine Pykin värigrafiikkaa. Niitä on tarjolla, mutta mieleistä aihetta ei ole vielä löytynyt. Madeleine Pyk on tunnettu mm. tiikereistään ja kissoistaan. Minunkin taulussani pitäisi ehdottomasti olla joku kissaeläin. Komeimmat tiikeriaiheiset ovat halutuimpia ja tietenkin hinnat sen mukaisia.

Esimerkiksi tämä olisi kiva. Tulisi vähän väriä silmäniloksi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti