torstai 1. elokuuta 2013

Työkaluja tilkkutöihin

Kaikki harrastukset vaativat aina omat työkalunsa. Olen aikaisemmin tehnyt tilkkutöitä vain pahvisen mallin  tai yhden mallitilkun avulla ja ollut ihan tyytyväinen lopputulokseen. Nyt alkoi kiristää hermoja mittaaminen ja leikkaaminen. Tilkut  kun  pitää olla täsmälleen samankokoisia. Jos yksi tilkku on puoli senttiä isompi, ei saumat enää mene tasan eikä lopputulos ole siisti. Lähdin ompelutarvikeliikkeeseen ostamaan pyöröleikkuria ja viivainta, jotka olin jossain messuilla nähnyt.

Tässä ostokseni. Olfa pyöröleikkuri on osoittautunut käyttökelpoiseksi, sillä voi leikata useampaa kerrosta kangasta päällekkäin ja leikkausjälki on siistiä. Viivain sen sijaan ei tainnut olla paras mahdollinen. Saan kyllä aikaan suoraa leikkuujälkeä, mutta mittaaminen on hankalaa. Mitta-asteikko on tuumissa, sentit ovat epämukavasti sivussa. Ei ole kovin helppoa saada leikkauskohtaa juuri tietyn senttimitan kohdalle. Olen toistaiseksi ratkaissut asian niin, että käytän ihan tavallista viivotinta apuna. Mittaan sillä ja sovitan leikkaushahlon oikealle kohdalle. Se ei liene viivaimen tarkoitus, mutta yritän nyt opetella sen käyttöä ja etsiä netistä käyttöohjeita. Luulen, että kauppias höynäytti minua, hänellä ei ollut kuin kaksi viivainmallia ja onnistui myymään minulle toisen niistä. Nyt kun olen nettikaupoista tutkinut, olisin voinut ostaa yksinkertaisemmankin halvemmalla. Kauppias yritti kaupata vielä leikkuualustaakin, mutta päätin toistaiseksi selvitä tavallisella muovileikkuulaudalla. Leikkuualustassa olisi mitta-asteikko valmiina, mutta kun en tiedä kuinka monta tilkkutyötä jaksan tehdä, ei kannata kaikkia tarvikkeita ostaa kaappiin pölyttymään.








Olen myös jo ostanut joitain uusia kankaitakin, vaikka ajattelin ensin selvitä omilla varastoilla. Halusin vähän vaihtelua työhön. Ostin Marimekosta Vihkiruusua ja Lahdesta Konttitorilta yhden verhon. Verhokangas ei ole marimekkoa, eikä edes vanha, mutta sopii hyvin joukkoon. Kangasta voi ostaa vaikka vain 20 cm, ei tule kovin kalliiksi. Yritän myös katsella sopivia kankaita kirpputoreilta, ostan jos hinta on sopiva.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti